Welke batterijen ik koop? Zit daar verschil in dan?

Door Philos31 op vrijdag 11 december 2015 14:00 - Reacties (16)
Categorie: -, Views: 24.470

http://www.4sgm.com/is-bin/intershop.static/WFS/4sgm-Storefront-Site/-/en_US/images/headers/electronics/batteries.jpg
Batterijen, het ondergeschoven kindje

Weet je eigenlijk wel in hoeveel apparaten in huis er eigenlijk batterijen zitten?
En dan heb ik het niet over telefoons en laptops met hun fancy schmancy batterypacks, nee. Ik heb het over de doodnormale Penlintes, AA, AAA, LR6 of welke aanduiding ze dan ook mogen hebben.

Je weet het niet he? Je weet het pas als de klok stil staat, als je radio het niet meer doet, als je van zender wilt wissellen maar de TV precies op Goede tijden blijft hangen. Dan pas denk je aan die batterij, en je denkt niet: Oh wat zielig, hij heeft zn leven gegeven om mij te plezieren? Nee. Je vervloekt hem omdat hij precies op het verkeerde moment er mee op houd. En je hebt ook al geen nieuwe in huis en de winkels zijn net 10 minuten dicht.

Ja batterijen zijn het ondergeschoven kindje van onze technologische samenlevening.

Verschillende soorten batterijen

De familie huis thuis en keuken batterijen kunnen we onderverdelen in grofweg 3 veel voorkomende soorten.

De Zink Koolstof Batterij
De Alkaline Batterij
De Lithium Batterij

De meest verkochte typen zijn de Alkaline en de Zink koolstof batterij, de Lithium batterij is ook normaal te koop maar is veel duurder als de eerder genoemde twee.

Zoektocht naar de beste prijs/prestatie

Hoe kom je er nu op om je te gaan verdiepen in het wel en wee van wegwerp batterijen?
Eigenlijk vond ik het vreemd dat ik bij alles wat ik aanschaf eerst goed uitzoek wat bij mij het beste past, maar bij batterijen lette ik vooral op de prijs.

De batterijen die ik hier in huis het meest in gebruik heb op dit moment zijn Panasonic's van de Action. 10 stuks voor 1,79 Goedkoper als dat krijg je ze nergens....... Zou je denken.....

Wat mij verbaasde was dat ik zo ontzettend snel door de batterijen heen vloog en toen ben ik mij eens gaan afvragen hoe het nu werkelijk zit.

De action batterijen, hoe goedkoop ook, zijn zink batterijen die het qua energie dichtheid niet halen bij de eerste de beste Alkaline batterij.
Een alkaline batterij heeft een energiedichtheid van tenminste 3,5x die van een zink batterij, dus (en dit gaat niet helemaal op) een alkalinebatterij zou 3,5 keer meer mogen kosten.
Dus 6,25 (62 cent per batterij) voor tien Alkaline batterijen zou ongeveer overeen komen met de action batterijen, maar lukt dat?

Voor Duracell niet, zelfs niet met aanbiedingen, ze komen dan meestal nog net iets duurder uit, maar met Varta kun je bij Blokker al behoorlijk goedkoper uit komen. (49 cent per batterij)
Maar de zoektocht is voor de allerbeste prijs/prestatie en dus ben ik verder gaan zoeken.
Bij battery King hebben ze Industrial batterijen (by Duracell) voor 40 cent per batterij of Jupio voor 35 cent bij afname van 100 stuks.

Allemaal nog veel goedkoper. Maar.... we zijn er nog niet, de Ikea verkoopt ook batterijen en dat blijken ook Alkaline batterijen te zijn.
Kosten? 1,99 voor de 10, dat is dus net geen 20 cent per batterij.

En wat blijkt? Ik ben niet de eerste die tot deze conclusie is gekomen
Er blijkt een hele site te zijn met batterijtesten: http://www.batteryshowdown.com
En daar kun je zien dat ondanks dat het een goedkope batterij is, de Ikea Alkalisk er als een van de beste uit komt.

Ik weet waar ik voortaan mijn batterijen koop, doe ik ook gelijk nog een hotdog bij het naar buiten gaan.

Ik hoop dat jullie er wat aan hebben, en als je het ergens niet mee eens bent, laat een reaktie achter

Volgende: De nieuwe kleren van de dikke nerd. 10-'16 De nieuwe kleren van de dikke nerd.
Volgende: Energiebesparing = Gierigheid 03-'15 Energiebesparing = Gierigheid

Reacties


Door Tweakers user fl1p, vrijdag 11 december 2015 14:09

Eigenlijk zijn herlaadbare batterijen nog een pak goedkoper... :-)

Door Tweakers user Jeroenneman, vrijdag 11 december 2015 14:12

Kunnen de duurdere batterijen ook beter tegen kou?

Ik gebruik el cheapo fietslampen van de Action, 3 euro voor een voorlamp, 2,60 voor een achterlamp.

Daar zitten standaard batterijen in van merk "wijwetenhetookniet", die dus ook na 2 maanden de geest geven, en eigenlijk na een week al merkbaar minder fel worden.

Afgelopen week heb ik de Duracells erin vervangen. Die gingen makkelijk een jaar mee, en schenen ook veel minder last te hebben van "opstartproblemen" in de koude maanden.

Door Tweakers user Erwin, vrijdag 11 december 2015 15:03

Jeroenneman schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 14:12:
Kunnen de duurdere batterijen ook beter tegen kou?

Ik gebruik el cheapo fietslampen van de Action, 3 euro voor een voorlamp, 2,60 voor een achterlamp.....
Inderdaad, ik mik ook Duracells in die lampjes, lijm ze vervolgens dicht om het vocht buiten te houden en ze zijn meestal eerder gejat dan dat de batterij leeg is :P

Door Tweakers user NightFox89, vrijdag 11 december 2015 15:26

Hou ook rekening voor welk apparaat je de batterijen nodig hebt. Een klok zal het langer uithouden op een niet oplaadbare, die raakt zn ontlading niet zo snel kwijt.

Voor apparaten die meer power nodig hebben, zoals bluetooth devices of camera's etc kun je beter oplaadbare gebruiken.

Maak zelf gebruik van een combinatie. Heb meestal de goedkope van de action liggen als nood en voor de klokken + ir afstandbedieningen en de oplaadbare voor de Bluetooth afstandbediening en de Xbox 360 controllers e.d.

Door Tweakers user Blokker_1999, vrijdag 11 december 2015 15:33

Mijn zuster had ook eens Ikea batterijen gekocht, ze verving de batterijen in het speelgoed van haar kinderen om daarna alsnog niet te werken. Komt ze er mee bij mij of dat ik er eens naar wil kijken want het is kapot. Ik steek er Duracell in, onmiddelijk werkend.

Stellen dat je dus bij Ikea betere kwaliteit koopt is dus zeker niet waar. Het prijsverschil zit hem echt niet alleen in de naam.

Door Tweakers user peterpv, vrijdag 11 december 2015 15:38

fl1p schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 14:09:
Eigenlijk zijn herlaadbare batterijen nog een pak goedkoper... :-)
Dat is niet altijd waar ! Een klok of wekker bijvoorbeeld gebruikt zo weinig energie dat daar geen oplaadbare batterij tegenop kan. Een oplaadbare lekt dan vooral van zichzelf leeg ipv door de klok. Ik gebruik voor klokken de allergoedkoopste batterijen en vervang ze als de klok niet meer loopt en ze gaan lekken.

Maar voor bijna alles wat redelijk wat energie verbruikt heb je gelijk, dan zijn oplaadbare batterijen vaak een (financieel gezien) betere keuze.

[Reactie gewijzigd op vrijdag 11 december 2015 15:40]


Door Tweakers user hyptonize, vrijdag 11 december 2015 15:48

Philos, kun je me ook vertellen waarom de AAA-varianten van Ikea Alkalisk duurder is dan de AA-variant?

http://www.ikea.com/nl/nl/search/?query=+Alkaline+batterij

Door Tweakers user peterpv, vrijdag 11 december 2015 15:58

hyptonize schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 15:48:
Philos, kun je me ook vertellen waarom de AAA-varianten van Ikea Alkalisk duurder is dan de AA-variant?

http://www.ikea.com/nl/nl/search/?query=+Alkaline+batterij
Ik ben Philos niet maar ik denk dat aangezien de AAA meestal hetzelfde of minder kosten dan de AA behalve dus bij Ikea het misschien met de aantallen te maken heeft. AA zijn volgens mij populairder dus misschien heeft Ikea een betere prijs kunnen bedingen voor de AA dan voor de AAA. Maar dit is een gok, ik heb geen bewijs of "inside information".

Vroeger (een paar jaar geleden) waren ze bij Ikea wel dezelfde prijs !

[Reactie gewijzigd op vrijdag 11 december 2015 15:59]


Door Tweakers user Philos31, vrijdag 11 december 2015 16:01

hyptonize schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 15:48:
Philos, kun je me ook vertellen waarom de AAA-varianten van Ikea Alkalisk duurder is dan de AA-variant?

http://www.ikea.com/nl/nl/search/?query=+Alkaline+batterij
Ik heb werkelijk geen idee, misschien een goede vraag die je kunt stellen aan Ikea.

Hier nog een mooi vergelijkje met nederlandse batterijen:

http://www.batterijvergelijker.nl/index.php?page=alkaline

Door Tweakers user Tarin, vrijdag 11 december 2015 17:32

Zink-kool-batterijen zijn inderdaad waardeloos, zonde (ook vanwege het afval) dat die dingen nog geproduceerd worden eigenlijk.
peterpv schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 15:38:
[...]

Dat is niet altijd waar ! Een klok of wekker bijvoorbeeld gebruikt zo weinig energie dat daar geen oplaadbare batterij tegenop kan. Een oplaadbare lekt dan vooral van zichzelf leeg ipv door de klok. Ik gebruik voor klokken de allergoedkoopste batterijen en vervang ze als de klok niet meer loopt en ze gaan lekken.

Maar voor bijna alles wat redelijk wat energie verbruikt heb je gelijk, dan zijn oplaadbare batterijen vaak een (financieel gezien) betere keuze.
Dat valt op zich mee. Er zijn NiMh-batterijen met een lagen zelfontlading (Eneloop van Sanyo is de bekendste) die ook bijzonder geschikt zijn voor afstandsbedieningen, fietslampjes die de hele zomer op de plank liggen en klokken. Omdat ze na een jaar nog steeds 85% van de lading hebben kan je ze dus ook (bijna) volgeladen op voorraad leggen, zeker als ze ook wel eens sneller leeggetrokken worden (in WiiMotes of zaklampen).
Maar goed, onze klokken lopen op Ikea-batterijen. Of zwaartekracht.

[Reactie gewijzigd op vrijdag 11 december 2015 17:34]


Door Tweakers user KnoxNL, vrijdag 11 december 2015 18:37

Ik gebruik al jaren Ikea batterijen in alles wat ik heb, en ik kan deze conclusie alleen maar onderschrijven.

Ze gaan ECHT enorm lang mee.

Door Tweakers user MartijnAbel, vrijdag 11 december 2015 19:13

Ik haal ze altijd bij de Lidl, ben zelf niet zo te spreken over de Ikea batterijen. Gingen bij mij toch snel leeg.

Door Tweakers user Jape, vrijdag 11 december 2015 21:10

De oplaadbare ikea-batterijen zijn prima, dat zijn ook LSD-batterijen. Werken net zo goed als de eneloops, maar kosten maar 1 euro per stuk.

Door Tweakers user Erwin, zaterdag 12 december 2015 00:18

IKEA batterijen kwamen bij VARTA weg, weet alleen niet of dat nog zo is maar voor enkele jaren terug stond dat expliciet op de verpakking.

Door Tweakers user Blokker_1999, zaterdag 12 december 2015 12:13

Erwin schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 00:18:
IKEA batterijen kwamen bij VARTA weg, weet alleen niet of dat nog zo is maar voor enkele jaren terug stond dat expliciet op de verpakking.
Ik denk dat daar ook een beetje het probleem zit: je weet niet wie ze produceerd en of ze altijd volgens dezelfde specs geproduceerd worden. Koop je een A merk dan weet je dat je altijd dezelfde kwaliteit in handen hebt (al betaal je er dan wel een premium prijs voor).

Door Ravefiend, zondag 13 december 2015 10:29

Een A merk batterij zal iets duurder zijn maar dan heb je vaak ook de mogelijkheid om te specificaties op te zoeken. Zo moest mijn vader een 9V batterij hebben voor een sensor buiten, en kloeg erover dat deze altijd zo snel leeg was. De spec sheets staan hier:

http://ww2.duracell.com/e.../Product-Data-Sheets.jspx

Zo kwamen we erbji dat de standaard 9V cell inderdaad niet de beste is voor de toepassing en nu verwachten we dat een 9V Ultra Power cell het wel langer gaat volhouden.

Reageren is niet meer mogelijk